تحلیل یک مقاله در مورد طراحی مفهومی طلا و جواهر
چکیده مقاله
در پژوهش حاضر، یک چارچوب (Framework) از سیستم رایانه ای هوشمند برای تولید طرح های ابتکاری جواهرات ارائه شده است. تأکید این مقاله بر طرح روش و ساختار، برای توسعه سیستم است. این مهم، بستگی به طبقه بندی عناصر تأثیرگذار در مرحله طراحی مفهومی دارد. سیستم پیشنهادی ابزاری را برای طراحان طلا و جواهر فراهم می کند تا گزینه های طراحی را با توجه به تنظیمات طراح طراحی کنند. بنابراین طراح می تواند گزینه های بیشتری را پیدا کند و با سبک های خود به سرعت و به صورت سیستماتیک طرح هایی سه بعدی از لا و جواهر را تولید کند. براین اساس، سیستم می تواند فرایند CAD (سه بعدی کردن طرح مورد نظر) را گسترده تر کند تا مرحله طراحی مفهومی را در مراحل اولیه فرآیند پوشش دهد. بعلاوه، این سیستم تولید و هزینه یابی را نیز در نظر می گیرد. بنابراین سیستم به عنوان ابزاری دستیار برای تصمیم گیری در مورد طراحی هایشان عمل می کند. تصویر روش پیشنهادی طراحی نیز در این مقاله گنجانده شده است.
مقدمه (جایگاه طراحی مفهومی طلا و جواهر)
طراحی طلا و جواهر جنبه های مختلفی مانند تحلیل، خلاقیت و پیشرفت را در بر می گیرد. در فرآیند طراحی یک جواهر، طراحان برای تعادل زیبایی و عملکرد محصولات باید با همه این جنبه ها کنار بیایند. این شغل به اطلاعاتی مانند استاندارهای جواهرات ، سبک های جواهرات یا سبک های بازارپسند، شناخت انواع جواهرات، مواد ریخته گری، انواع سنگهای قیمتی و شناخت گوهر نیاز دارد. علاوه بر این خلاقیت در طراحی معمولاً به دانش، تجربیات و ادراک طراحان بستگی دارد. در همین حال، آنها باید طرح های خود را از نظر امکان تولید در نظر بگیرند. تاکنون، ابزارهای کمکی رایانه ای اندکی وجود دارد که طراح بتواند برای سهولت در روند طراحی مفهومی از آنها استفاده کند. بیشتر مراحل فقط توسط یک طراح طلا و جواهر انجام می شود. بنابراین، ایجاد یک کامپیوتر هوشمند بسیار مفید است. این می تواند به طراحان کمک کند تا زمان سه بعدی کردن طرح را کوتاه کنند. این ابزار هم برای طراحان و هم برای مشتریان مفید خواهد بود. وقتی طراحان تمایل دارند ایده های خود را به بازار عرضه کنند، می توان از این ابزار برای تولید مفهوم محصولات جواهرات، به ویژه بازارهای نامانوس مانند صادرات، کمک گرفت. از طرف دیگر، در مورد محصولات سفارشی، مشتریان تمایل دارند که جواهراتی را که منحصراً به سبک خود طراحی شده باشند، داشته باشند. یک مشکل معمول در این مورد این است که مشتریان در طراحی مهارت ندارند و ممکن است نتوانند آنچه را که می خواهند به طراح بگویند. این ابزار می تواند به مشتریان کمک کند تا خود طراحی کنند. همچنین طراحان بتوانند نیازها و سبک های واقعی مشتریان را به دست آورند.
معرفی بخش های متفاوت سیستم هوشمند طراحی طلا و جواهر
برای توسعه سیستم رایانه ای هوشمند برای پشتیبانی از طراحی، Expert System (ES) یا Knowledge-Base System (KBS) به عنوان یکی از هوشمندترین فنآوری هایی است که برای کارهای طراحی کارآمد است، مطرح می شود.
ES برای حل طیف وسیعی از مشکلات در حوزه هایی مانند پزشکی، ریاضیات، مهندسی، علوم کامپیوتر و تجارت مورد استفاده قرار گرفته است. در هر دامنه، از آنها برای حل انواع مختلف استفاده شده است.
علاوه بر این ، مفهوم مهندسی همزمان (CE) می تواند در این ابزار به کار گرفته شود تا فعالیت های مرتبط مانند تولید و محاسبه هزینه را برای فرآیند طراحی ادغام کند. این برای طراحان مفید است که جنبه های ساخت و هزینه های طراحی آنها را در نظر بگیرند.
هدف اصلی این مقاله ترسیم یک سیستم هوشمند مورد استفاده در مرحله طراحی مفهومی در طراحی طلا و جواهر است. برای دستیابی به اهداف فوق، سه مرحله اصلی انجام می شود:
– طبقه بندی عناصر تحت تأثیر در مرحله طراحی مفهومی ،
– طراحی چارچوب سیستم ،
– ادغام رابطه بین طراحی ، تولید و هزینه.
سه بعدی کردن طرح مفهومی طلا و جواهر
طراحی مفهومی مرحله اولیه فرآیند توسعه محصول است، شامل روند طراحی جواهرات است. مراحل طراحی مفهومی به طور معمول دارای ویژگی های مشکلات فازی با عدم اطمینان بالایی است. در طول مرحله مفهومی طراحی، طراحان ایده هایی را تولید می کنند. آنها را به طرح های سه بعدی دستی (روی کاغذ) تبدیل می کنند. سیستم های CAD در این مرحله از طراحی زیاد مورد استفاده قرار نمی گیرند، زیرا به طور کلی به تعریف های کامل و دقیق هندسه ها نیاز دارند که فقط در پایان مراحل طراحی موجود است. مزایای فرآیندCAD ، از نظر صرفه جویی در وقت و هزینه، در مقایسه با فرآیند غیر CAD اثبات شده است، اما هنوز هم برای مرحله طراحی مفهومی قابل استفاده نیست. بنابراین، ما ES را توسعه می دهیم كه می تواند توانایی نرم افزار CAD را افزایش دهد تا مرحله طراحی مفهومی را در مراحل اولیه فرآیند طراحی پوشش دهد. در این مقاله، ما از بسته CAD با پیوند به سیستم استفاده می کنیم. این روش در مقایسه با شروع ساخت کلیه عناصر در سیستم، سریعتر و صرفه جویی بیشتری دارد (از نظر هزینه و زمان).
جنبه های تأکید شده فعالیت CAD در این کار تجسم و نمایش است: در مدل سازی هندسی دو بعدی و سه بعدی.
رویکرد توسعه سیستم رایانه ای هوشمند برای طراحی های مفهومی در فرآیند طراحی جواهرات از رویکرد دورکین، که شامل پنج مرحله اصلی است.
فاز 1) ارزیابی مسئله
فاز 2) تحصیل دانش
فاز 3) طراحی سیستم
فاز 4) ساختن ساختار و رابط کاربری
فاز 5) تست تجربی
در مرحله 2، وظایف کسب دانش، گرفتن ملاحظات و استانداردهای طراحی و عواملی است که در فرآیند طراحی جواهرات مفهومی از طراحان خبره استفاده می شود. در این مرحله از روشهای مصاحبه و مشاهده، متداولترین تکنیکهای کسب دانش استفاده می شود. سیستم پیشنهادی برای تولید گزینه های مفهومی به این عوامل طراحی نیاز دارد. فاکتورهای طراحی مورد استفاده در روند طراحی جواهرات مفهومی، استانداردهای طراحی، سبک های جواهرات، نوع جواهرات، مواد ریخته گری، انواع و اندازه های سنگ های قیمتی، تکنیک ها و روند ساخت جواهرات و هزینه است که هر یک به شرح زیر توضیح داده می شود.
طراحی محصولات طلا و جواهر
در مرحله طراحی مفهومی، طراح جواهرات شروع به طراحی از سبک های جواهرات می کند که به طور کلی در دو کلاس عمده طبقه بندی می شوند:
-
جواهرات سنگهای قیمتی (جواهرات ظریف): تعریف و تفاوت های این کلاس را در مقاله ی “تفاوت جواهرات ظریف و مدگرا” بخوانید.
-
جواهرات سنگهای قیمتی مد یا جواهرات مد: برای مطالعه بیشتر به مقاله ی “تفاوت جواهرات ظریف و مدگرا” مراجعه کنید.
سبک های طلا و جواهرات
در این مطالعه، سبک جواهرات یکی از مهمترین ملاحظات طراحی است. زیرا می توان برای طبقه بندی ساختار اصلی و اسکلت جواهرات استفاده کرد. سبک های جواهرات در واقع توسط چندین عامل مانند مواد اولیه، تاریخچه و روند ساخت طبقه بندی شده اند. برای این مطالعه، ما جواهرات را بر اساس ویژگی های اصلی جواهرات به پنج سبک اصلی دسته بندی کرده و نامگذاری می کنیم. هر سبک به شرح زیر توصیف می شود.
-
سبک آمریکایی: محصولات جواهرات به طور کلی در اندازه های بزرگ با سنگ های قیمتی و الماس ساخته می شوند.
-
سبک اروپایی: در مطالعه موردی، بیشتر مشتریان در آلمان و ایتالیا هستند. محصولات جواهرات در این سبک در مقایسه با سبک آمریکایی ساده تر هستند.بیشتر آنها با سنگهای قیمتی و الماس کمتر در مقایسه با سبک آمریکایی تزئین شده اند.طراحی این سبک نسبتاً دشوار است زیرا با خلاقیت بالاتر به تزئینات کمتری نیاز دارند.
-
سبک ژاپنی: این سبک بیشتر شبیه سبک اروپایی با اندازه کوچکتر، طراحی ساده و تزئین با مروارید، سنگ های قیمتی کمتر و الماس است، در حالی که کیفیت فوق العاده دارند.
-
سبک عربی و هندی: این سبک، به ویژه هندی قبیله ای، واضح و مشخص است.محصولات جواهرات در این سبک به طور کلی اندازه بزرگی دارند و با تعداد زیادی سنگ قیمتی تزئین می شوند. آنها از اجزای بسیاری تشکیل شده اند.همه اجزا یا مجموعه ها ابتدا تولید و سپس با استفاده از تکنیک مونتاژ در فرآیند تولید به قطعات اصلی ترکیب می شوند که از نظر سختی، دشوار است.
-
سبک عتیقه: برای طراحی سبک های عتیقه، طراحان باید از تاریخ، فرهنگ و سنت در هر منطقه برای گرفتن مفاهیم، تحولات و تحولات هر سبک یاد بگیرند و بینش خاصی داشته باشند. این سبک به جزئیات عمیقی نیاز دارد.
محصولات جواهرات را به طور کلی می توان در 6 نوع طبقه بندی کرد که در جدول وجود دارد.
بیشتر طراحان طلا و جواهر از روند تولید جواهرات آگاهی دارند، اما نه در جزئیات. در برخی موارد، فرآیند تولید محدود به طراحی های جواهرات است. بنابراین، طراحان به ابزاری دستیار احتیاج دارند که اطلاعات مربوط به روند تولید طرح های آنها را فراهم کند.