خددر این مقاله قصد داریم که به معرفی مفاهیم Naked Edge و Non-manifold در نرم افزار Gemvision Matrix بپردازیم.
لبه های مش (Mesh Edge) خط هایی است که هر دو راس متوالی را در یک صفحه (Face) متصل می کند. توجه داشته باشید که برخی از لبه ها بین چندین وجه مشترک هستند، در حالی که سایر لبه ها فقط با یک صفحه مجاور هستند. تعداد وجه هایی که یک لبه در مجاورت آنها است، ظرفیت آن لبه نامیده می شود.در مدلسازی سه بعدی بر اساس ظرفیت، لبه ها را به سه دسته تقسیم می کنند.
تعریف Naked Edge
- لبه های گسسته (Naked Edge): ظرفیت 1 دارند. آنها مرز خارجی یک مش را تشکیل می دهند. اگر یک صفحه دارای لبه ی گسسته باشد، با توجه به اینکه ضخامتی در آن صفحه وجود ندارد، قابل پرینت نیست. در مدلسازی باید همه ی صفحات دارای ضخامت یا گوشت باشند. حداقل این ضخامت ها بسته به توانایی پرینتر سه بعدی، رزین یا موم مورد استفاده و تکنولوژی های ریخته گری طلا دارد. بعضی از پرینترهای سه بعدی ضخامت های تا 2/0 میلی متر هم می توانند تولید کنند. زمانی که قصد مدلسازی برای کارگاه طلاسازی را دارید باید ابتدا از سفارش دهنده طرح، قابلیت و توانایی پرینتر سه بعدی کارگاه را بپرسید. با توجه به ضخامت هایی که توان تولید آن را دارند، ضخامت صفحات خود را مشخص کنید.
باز بودن آبجکت با لبه های برهنه
برطرف کردن مشکل Naked Edge
برای برطرف کردن این نوع لبه ها روش های مختلفی وجود دارد. ابتدا با دستور ZoomNaked که در نوار دستور ماتریکس این لبه ها را شناسایی می کنید. برای آموزش نحوه استفاده از آن ویدیو آموزشی “نمایش Naked Edges” را مشاهده کنید. دوباره ساختن صفحات، ساخت مجدد صفحه با دستوری دیگر، ایجاد یک پایپ با ضخامت خیلی کم با استفاده از خط گرفته شده از یکی از لبه ها، cap کردن شی، جا به جا کردن بسیار کم صفحات، ایجاد صفحه اضافی بین لبه ها و …
این روش ها به مرور در سایت زرنگارسرا آموزش داده خواهد شد و توانایی هر کدام را به چالش می کشیم. برای اینکه بیننده فیلم های آموزشی زرنگارسرا باشید، به صفحه “مکتب خانه” مراجعه کنید.
- لبه های داخلی (Interior Edge):دارای ظرفیت 2 است. این لبه ها از اشتراک یک مرز از دو وجه تشکیل می شوند. این لبه ها چالش خاصی در طراحی ایجاد نمی کنند و لبه هایی دوست داشتنی می باشند. 🙂
تعریف Non-Manifold
- لبه های بدون منفذ! (Non-Manifold Edge): دارای ظرفیت 3 یا بیشتر است. این لبه ها هم باید در طراحی حذف شوند. روی هم افتادن صفحات یا اشتراک غیر موجه آنها باعث اشکال در طرح سه بعدی خواهد شد.
هندسه Non-Manifold نمی تواند در دنیای واقعی وجود داشته باشد. البته این نوع هندسه لزوما بد نیست ولی برای عملیات Boolean و پرینت سه بعدی اشکال ایجاد می کند. همپوشانی دو وجه عملا غیر ممکن است.
انواع لبه های دارای Non-manifold
برطرف کردن مشکل Non-Manifold
ابتدا باید وجوه دارای این مشکل را شناسایی کرد. به این منظور، از دستور ZoomNonManifold در نرم افزار ماتریکس استفاده می شود. ساخت مجدد صفحات، Extrude کردن object و حذف قسمت اشتراکی از join ، جدا کردن بخش مشترک با استفاده از دستور Extract srf و … از راه های برطرف کردن این خطا است. این روش ها به مرور در “مکتب خانه” آموزش داده خواهند شد.
حال که مفاهیم Naked Edge و Non-manifold را فرا گرفته ایم باید در جهت رفع آنها عمل کنیم. منتظر آموزش های بیشتر در مکتب خانه زرنگارسرا باشید.