بسمه تعالی

سخنی با طراحان عزیز

مطالعه این مطلب حدوداً 5 دقیقه از زمان شما را صرف می‌کند اما نکاتی در آن مطرح شده است که مطالعه آن توسط شما و بیان نظرتان، می‌تواند به اندازه سپری شدن چند ماه یا سال، ما و شما طراحان عزیز را به اهدافی که در ذهن خود داریم، نزدیک‌تر سازد.

استخدام در شرکت‌های طراحی و یا کارگاه­های طلا و جواهر سازی مانند حضور در اغلب شرکت­ها و کارگاه­های صنایع مختلف، دارای معایب گوناگون و مشترکی است که از آن جمله می­توان به مواردی از قبیل عدم وجود امنیت شغلی، درآمد کم، پیشرفت شغلی و مهارتی لاک پشتی و عدم انعطاف پذیری در مدیریت زمان و فعالیت­های شخصی اشاره کرد. اما ارائه خدمات کارمندی در حوزه­های هنری بخصوص در فضاهای صنعتی همچون کارگاه‌های طلا و جواهرسازی معایب و بعضاً صدمات جبران ناپذیری را به همراه دارد که نیاز است مورد توجه قرار گیرند.

  • عدم وجود استقلال هنری در طراحی:
    اساساً زمینه فعالیت‌های هنری بخصوص صنعت طراحی طلا و جواهر به گونه ایست که نیازمند نوآوری و استقلال در طراحی است اما  اغلب کارگاه‌ها و شرکت­های طراحی، کارمندان را ملزم به رعایت سلایق و سیاست‌های مورد نظر آن مجموعه و رعایت محدودیت­هایی می کنند که بعضاً ناشی از وضعیت کنونی بازار و یا امکانات سخت افزاری محدود در کارگاه مربوطه است.
  • فضای ناسالم و غیر ایمن:
    اغلب کارگاه‌های طلا و جواهرسازی در ایران بر خلاف کشورهای پیشرو در این صنعت، دارای محیط‌های غیر ایمن هستند. مسائلی از جمله لزوم نزدیکی به بازار طلا و جواهر باعث شده است بسیاری از این مجموعه‌ها در بافت‌های فرسوده شهرها قرار بگیرند زیرا اکثر بازارهای بزرگ در ایران بدلیل قدمتی که دارند، در بخش بافت‌های فرسوده و قدیمی شهرها قرار دارند. از طرف دیگر، عدم رعایت استانداردهای بهداشتی و سلامت محور در این محیط‌ها مانند وجود بخارات سمی ناشی از اسیدکاری‌ها در فرآیند ساخت و پرداخت و عدم تهویه مناسب باعث شده است که اغلب کارگاه‌ها دارای فضای ناسالم باشند.
  • فضای کاری سخت و خشن:
    از آنجاییکه عموماً فرآیند طراحی محصولات توسط طراحان در کارگاه‌های طلاسازی بصورت متمرکز و در کنار دیگر بخش‌ها مانند واحد پرینت سه بعدی و ساخت و پرداخت محصول نهایی در محلی مشترک از نظر فیزیکی، صورت می‌پذیرد، باعث شده است این فضاها اغلب شکلی صنعتی و کارگاهی داشته و در نتیجه دارای محیط‌های کاری سخت و خشن باشند. این در حالی است که بخش قابل توجهی از طراحان طلا و جواهر در ایران را خانم‌ها تشکیل می دهند که ویژگی این محیط‌ها می‌تواند برای آن‌ها به عنوان نکته‌ای منفی و نامطلوب از جنبه موقعیت شغلی باشد. علاوه بر آن، ماهیت فعالیت‌های هنری از جمله طراحی اصولاً به شکلی است که نیاز به محیطی آرام و بدور از دغدغه‌های موجود در یک فضای صنعتی و کارگاهی دارد.
  • استعمار هنری و انحصار طلبی شرکت‌های طراحی:
    در ایران نیز همسو با دیگر کشورهای پیشرو در صنعت طلا و جواهرسازی و البته با تاخیری چندین ساله، شرکت­های نوظهور طراحی در حال ایجاد هستند. اما از آنجاییکه اغلب شرکت­های خصوصی کارمندان خود را بصورت استعماری به خدمت می‌گیرند و سود اصلی حاصل از خلق و تولید یک اثر یا محصول به افراد بالادستی در این شرکت‌ها تعلق می‌گیرد و نه به خالق آن اثر، بنابراین فعالیت در این شرکت‌ها نمی‌تواند گزینه ایده‌آلی برای یک طراح باشد، اگرچه همواره استخدام در شرکت‌ها مزایایی دارد که معمولاً این مزایا می‌تواند باعث ترغیب افرادی که دارای روحیه محتاط در راه اندازی کسب و کار مستقل هستند، شود. از سوی دیگر، به دلیل اینکه این شرکت‌ها با هم در رقابت هستند، بنابراین تمام تلاش خود را در جهت عدم شناسایی هویت کارمندان ممتاز توسط شرکت‌های رقیب، می‎‌کنند تا آن‌ها را از دست ندهند زیرا واقعیت این است که اصلی ترین سرمایه این شرکت‌ها شما طراحانِ ممتاز، هستید و نه موقعیت و منابع مالی آن‌ها. طبیعتاً این مساله علاوه بر تحمیل مجموعه‌ای از تعهدات قراردادی به طراح، باعث ناشناخته ماندن او در دنیای حرفه‌ایِ این صنعت می‌شود. در واقع، این شرکت‌ها به دنبال معرفی برند خود و کسب سود حداکثری هستند و این انحصار طلبی نکته‌ای است که باعث می‌شود پیشرفتی که شما لایق آن هستید، رخ ندهد.
  • انجام فعالیت‌های غیر تخصصی و اپراتوری:
    اغلب کارگاه‌های طلاسازی به جهت کاهش تعداد نیروهای کاری با هدف کاهش هزینه‌ها، فعالیت‌های غیر تخصصی را در کنار طراحی به طراحان، تحمیل می‌کنند مانند انجام خدمات اپراتوری مانند کار با دستگاه‌های پرینتر سه بعدی که توسط یک فرد عادی قابل انجام است. این در حالی است که طراحان می‌توانند از زمان با ارزش خود، جهت پیشرفت کیفی (ارتقای دانش فنی) و کمی (کسب درآمد بیشتر) بهره ببرند.

هدف یک طراح، رسیدن به یک جایگاه ویژه و مشهور شدن او در دنیای حرفه‌ای طراحی طلا و جواهر است اما فضای کاری کنونی با مجموعه ویژگی‌های آن باعث شده است تا او در این مسیر پیشرفت چشمگیری نکند. از سوی دیگر، در این حرفه نیز مانند دیگر حرفه‌ها در ایران، فردی که در جایگاه بالاتری قرار دارد لزوماً از توان و دانش فنیِ برتری برخوردار نیست چرا که مواردی از قبیل ارتباطات اجتماعی و روابط صنفی باعث شده است افراد بر اساس توان فنی و حرفه‌ای رتبه بندی نشوند. مساله‌ای که امروز کشور ما از آن بسیار رنج می برد، اینکه افراد با توانایی فنی برتر در جایگاه شایسته خود قرار ندارد، بلکه افرادی که دارای منابع مالی و قدرت هستند با استفاده از رابطه‌ها و صنعت تبلیغات جایگاه‌های برتر را به خود اختصاص داده‌اند.

موفقیت و پیشرفت در یک حرفه هنری به ذات توانایی آن را دارد که بسیاری از نیازهای اجتماعی افراد از جمله کسب شهرت را ارضا نماید. به عنوان مثال اگر شما در یک رشته هنری یه یک فرد خلاق و شناخته شده تبدیل بشوید، ناخودآگاه توجه بسیاری از افراد متخصص و شاغل در زمینه کاری خود و بدلیل شوق غریزی انسان­ها به هنر، حتی توجه و احترام افراد عادی را نیز به خود جلب می نماید. بسیار واضح است لازمه این موفقیت و پیشرفت در حرفه‌های هنری، نمایش آثار خلق شده توسط هنرمند است. اگرچه ممکن است این به معرض دید گذاشتن اثر مانند هر تولیدات در هر حرفه و صنعت دیگر، باعث در اصطلاح کپی کاری اثر توسط بخش محدودی از طراحان که دارای قوه نوآوری نبوده و به مفهوم مالکیت معنوی پایبند نیستند، گردد اما تجربه نشان داده است نمایش عمومی یک اثر هنری قالباً باعث شناخته شدن خالق آن و کسب درآمد بیشتر می گردد.

عدم توجه به این واقعیت از سوی اکثر طراحان ناشناخته اما توانمند و شاید تبلیغات هدفمند شرکت‌های انحصاری طراحی طلا و جواهر بر ضد این اصل ثابت شده، باعث شده است اغلب این طراحان به قدری بر روی حفظ و صیانت از آثار خود بکوشند که حتی تصاویر آن‌ها را نیز به سختی در معرض نمایش عمومی قرار ‌دهند و متاسفانه بصورت ناآگاهانه مقدمات کاهش سرعت پیشرفت خود را فراهم سازند. در واقع، این   نوع فعالیت این دسته از طراحان شبیه به یک نقاش هنری است که تابلوهای نقاشی خود را بجای قرار دادن در گالری‌ها، در زیر پوششی کاغذی پنهان کرده و در خیابان‌های یک شهر به راه افتاده و به دنبال یافتن مغازه‌ای باشد که تابلوی نقاشی او را بپسندد و از او با قیمتی ناچیز خریداری کند، اشتباهی که شاید هیچ نقاش معروفی در جهان نکرده باشد. اگرچه، در سال‌های اخیر با گسترش شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام، بعضی از طراحان سعی در ارائه توانایی‌های خود از طریق نمایش آثار را دارند اما این روش نمی‌تواند آن‌ها را به سمت کسب درآمد آزاد هدایت کند به این دلیل که فروش آثار از این طریق نیازمند ایجاد یک اعتماد دو سویه و فراهم سازی بستری ایمن و قابل پیگیری برای نقل و انتقالات مالی است. همچنین امکان دسترسی آنلاین و خودکار خریدار به فایل اثر نبوده و نیاز است طراح به عنوان یک رابط انسانی فرآیند انتقال فایل اثر به خریدار را به نحوی مدیریت کند که این مهم نیز در صورت گسترش فعالیت کسب و کار، غیر ممکن است.

از سوی دیگر، این چنین در اذهان شکل گرفته یا شکل داده‌اند که فعالیت طراح باید در داخل کارگاه‌های طلا و جواهرسازی باشد با این دلیل که فعالیت کارگاه‌ها رقابتی بوده و نیاز است اسرار فنی و آثار تولید شده در محدوده فضای کارگاه بوده و از آن خارج نشود. همچنین دلایل فنی از جمله آشنایی با محدودیت‌های سخت افزاری مانند خصوصیات پرینتر سه بعدی موجود در یک کارگاه و فرآیند پرینت و اصلاح طرح از دیگر دلایلی است که اغلب کارگاه داران ترجیح می‌دهند که طراح در داخل آن مجموعه فعالیت نماید. امروزه با پیشرفت سخت افزاری ایجاد شده و شبیه شدن دستگاه‌های پرینت سه بعدی تولید شده توسط شرکت‌های مختلف از نظر محدودیت‌ها و توانایی‌ها، باعث شده است لزوم حضور طراحان در کارگاه‌ها کمرنگ شده و وجود و پیدایش شرکت‌های طراحی در دنیا و اخیرً در کشور خودمان نیز گویای این مطلب است که در صورت رعایت مجموعه‌ای از استاندارد، یک طراح می‌تواند آثاری را خلق نماید که قابل استفاده توسط اکثر کارگاه‌های طلا و جواهرسازی باشد و با بیان مشخصات فنی کامل و کاربردی اثر خود در قالب یک چارچوب مشخص، خریداران را جهت انتخاب درست و صحیح محصولات مورد نیازشان، راهنمایی و هدایت نماید. در همین راستا، فروشگاه زرنگارسرا تلاش کرده است با تکیه بر تجربیات خود در این صنعت، ضمن ایجاد بستری مناسب و حرفه‌ای جهت ارائه آثار، با قراردادن مطالب و محتوای آموزشی در فروشگاه (منوی اصلی -> چهارسو -> مکتب خانه)، در جهت آشنایی طراحان با استانداردهای طراحی در ایران، قدمی تاثیرگذار بردارد.

تیم فنی وب سایت فروشگاهی زرنگارسرا با تجربه‌ای که بواسطه 5 سال حضور در برترین شرکت تولید کننده پرینترهای سه بعدی طرح‌های طلا و جواهر در ایران بدست آورده‌ که حاصل از ارتباط مستقیم با بیش از 200 کارگاه طلا و جواهرسازی ایران و خارج از کشور بوده، با بسیاری از مشکلات طراحان در این زمینه آشنایی کاملی بدست آورده و بر همین اساس با تشکیل یک تیم حرفه‌ای متشکل از متخصصان حوزه نرم افزار و هوش مصنوعی، طراحان حرفه‌ای طلا و جواهر و متخصصان بازاریابی، بستری ایمن و پویا را به عنوان اولین وب سایت تخصصی تجارت آزاد طرح‌های طلا و جواهر در ایران، مهیا سازد تا با ایجاد فضایی مناسب، طراحان بتوانند آثار خود را در آن به نمایش گذاشته و در جهت معرفی خود و کسب درآمد حداکثری گامی اساسی بردارند و از مزایای زیر بهره‌مند گردند.

  • افزایش درآمد طراح از طریق افزایش تعداد فروش
  • ایجاد بازار فروشی به وسعت ایران و نه به وسعت یک یا چند کارگاه طلا و جواهرسازی
  • بررسی فنی آثار توسط کارشناسان زرنگارسرا و ارائه خدماتی از قبیل پرینت سه بعدی طرح‌ها جهت اخذ تاییدیه فنی
  • ارائه آثار با نام خود طراحان و امتیازدهی شفاف
  • شکست انحصار شرکت‌های طراحی موجود از طریق ایجاد تنوع بیشتر
  • امکان فعالیت طراحان در دورترین و محروم ترین نقاط کشور
  • ایجاد استقلال کاری و عدم حضور در کارگاه‌های طلا و جواهرسازی
  • ایجاد فضایی برای تبادل نظرات و دریافت بازخورد از آثار طراحی شده
  • آگاهی از سلایق و نیاز روز بازار
  • شفافیت و پاسداری از مالکیت معنوی

ما معتقدیم سرمایه اصلی یک طراحِ طلا و جواهر، آثار ارزشمند اوست و سرمایه واقعی مجموعه زرنگارسرا، شما طراحان عزیز هستید زیرا که دانش فنی ما در کنار هنر شما عزیزان است که می‌تواند راهی روشن را در پیشروی ما و شما قرار دهد و به همین دلیل تمام توان و تلاش خود را در جهت حفظ و صیانت از آثار شما بکار گرفته تا بتوانیم در کنار هم، پیشرفتی چشمگیر داشته باشیم، انشالله.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *