علمی

طراحی مفهومی طلا و جواهر مبتنی بر المان های فضایی

مقاله طراحی مفهومی طلا و جواهر

بررسی یک مقاله

برای بسیاری از طراحان طلا و جواهر که در گام های ابتدایی این هنر هستند، یک سوال اساسی بوجود می آید؛ چه مفهومی را طراحی کنم؟

یک طراح طلا و جواهر باید از منابع الهام قوی خارجی و ذهن خلاق خود بهره گیرد تا بتوانند طراحی خاص و بازار پسند ارائه دهند. طراحی مفهومی یا Concept Design که در حال حاضر در ایران مورد توجه آموزشگاه های طراحی و متخصصان این فن قرار گرفته است، موضوعی فرا مرزی است که در سال های اخیر مورد توجه پژوهش گران کشورهای مختلف نیز واقع شده است.

مقاله زیر یکی از صدها پژوهشی است که در زمینه طراحی مفهومی طلا و جواهر با الهام از پدیده های طبیعی انجام شده است و به درک فرآیند طراحی مفهومی طلا و جواهر کمک شایانی خواهد کرد. این مقاله در سال 2017 توسط Tzintzi و همکاران به چاپ رسیده است.

تحلیل و بررسی یک پژوهش در زمینه طراحی مفهومی زیورآلات

 

طراحی مفهومی طلا و جواهرات، شاخه ای از علم طراحی است که رویکردهای زیبایی شناختی متفاوتی را برای تولید مفاهیم طراحی محصول مبتنی بر طبیعت ارائه می دهد. طراحی محصول مفهومی (Conceptual product design) از شباهت با اشکال هندسی و ویژگی های آنها استفاده کرده و با آگاهی از قواعد زیبایی شناختی و استانداردهای طراحی محصول مورد نظر را تولید می کند.

در این مقاله به طور خاص، تعدادی از المان های فضایی همچون اشکال کهکشان، کرم چاله ها و نمایش گرافیکی میدان مغناطیسی زمین به عنوان منبع الهام استفاده می شود. این ایده های طراحی مبتنی بر فضا در سطح مفهومی می تواند منجر به فرصت های بیشتر برای تحقیق و موفقیت اقتصادی صنعت جواهرات شود.

طراحی مفهومی که الهام گرفته از جنبه های مختلف علمی یا تلفیقی از آنها می باشد، می تواند به فعالیتی ساده برای طراحان صنعتی تبدیل شود. برای درک بهتر، فرض کنید که چندین طراح (به عنوان مثال؛ طراح معمار، مد، حمل و نقل و طراح طلا و جواهر) از طبیعت و تکامل آن به عنوان منبع الهام برای طراحی محصولات خود استفاده می کنند و یک محصول را به عنوان محصول نهایی که ترکیبی از چند جنبه علمی است ارائه می دهند. این مثال به خلق مفاهیم، خلاقیت (Creativity) و نوآوری (Innovation) منجر می شود (شکل زیر را مشاهده بفرمایید).

براساس معرفی “طراحی مفهومی” در مقاله حاضر، حوزه ای که ارائه دهنده ی رویکردهای زیبایی شناختی مختلفی برای تولید مفاهیم مبتنی بر طبیعت است، “محدوده ی طراحی مفهومی” می باشد. یعنی هر مفهوم مستخرج از طبیعت و هر نوع رویکرد زیبایی شناختی. اصطلاح طبیعت را می توان هم به عنوان طبیعت زمینی و هم طبیعت فضایی تعریف کرد.

طراحی جواهرات از هزاران سال پیش وجود داشته است. در طی این سالیان، این هنر به اشکال گوناگون تغییر یافته و توسعه پیدا کرده است. فلزات با ارزش و سنگهای قیمتی برای خلق جواهرات طراحی و پردازش شده اند. جواهراتی که با توجه به رویکردهای هنری ساخته شده اند حتی می توانند مفاهیم مختلف مربوط به دین یا علوم محض را در خود جای دهند. علم جواهرات معاصر یک زمینه بسیار هیجان انگیز است که بسیاری از مواد و تکنیک های جدید و ابتکاری (مانند سیستم های CAD ، نمونه سازی سریع، روش های پرینت سه بعدی، سیستم های حکاکی، برش لیزری و غیره را مورد کاوش قرار می دهد.

انسان ها همیشه در حل مشکلات و نوآوری، از قابلیت های طبیعت الهام گرفته اند. تعداد زیادی از رویکردهای طراحی الهام گرفته از طبیعت وجود دارد که در سالهای اخیر توسعه یافته اند. مزیت اصلی روش های طراحی الهام گرفته از محیط زیست، ارائه فرآیند سازمان یافته به طراحان برای دستیابی به مدل است. یعنی خلاقیت های نهایی می توانند بر اساس روابط بین عملکرد، ویژگی های ارگونومیک و زیبایی شناسی طبیعت باشند.

اصطلاح طراحی ساختاری به معنای هنر و دانش ایجاد سیستم ساختاری در جهان مصنوعی است. سیستم های ساختاری در طبیعت دو جهت دارند:

الف) سیستم های ساختاری در سیستم های زنده

ب) سیستم های ساختاری در موجودات غیر زنده

در انتخاب مواد محدودیت های زیادی وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند. در برخی موارد، معیارهای خاصی برای یک ماده در ابتدای پروژه طراحی تعریف می شود. مثلا به طراح گفته می شود، ماده ی اولیه طراحی او خاصیت کشسانی شدیدی دارد. او باید در طراحی محصول این ویژگی را در نظر بگیرد. پس از انتخاب نوع ماده، طراح باید سه مورد اساسی را مورد توجه قرار دهد:

الف) الزامات خدمات

ب) الزامات ساخت

ج) الزامات اقتصادی

از طرف دیگر، طراحان ممکن است معیارهای دیگری همچون رنگ و بافت را نیز در نظر بگیرند.

طراحی محصول مفهومی (CPD) بیشتر یک هنر است تا علم. چارچوبی که طراحان صنعتی دنبال می کنند. شامل چندین جلسه از فرآیندهای خلاقانه با هدف یافتن ایده های جایگزین برای هر محصول است.

در این پژوهش، ابتدا از طرح های مبتنی بر CAD استفاده شد تا هر ایده را در سطح طراحی مفهومی ترسیم شود. سپس همه آنها به مخاطبان (طراحان، هنرمندان، مهندسان و بازاریابان) ارائه شد. این کارشناسان با تکمیل یک پرسشنامه کوتاه توانستند درمورد ایده ها نظر دهند. یک نتیجه این بود که این مشتریان احتمالی آینده مایل به پرداخت هزینه بیشتر برای خرید یک محصول با مفهوم خاص الهام گرفته از طبیعت هستند. 18 دانشجوی کارشناسی ارشد طراحی در بین مخاطبان بودند.

طرح مفهومی، هنرمند واقعی

جواهرات یک نوع تزئین جهانی است. در دوران ماقبل تاریخ، جواهرات از پوست و سنگ ساخته می شدند. موضوعات اصلی اولین جواهرات، گلها و نقش های گل بود. واضح است که طبیعت اولین الهام بخش صنعت جواهرات بود. امروز مرزهای جواهرات به طور مداوم تغییر می کند. این مرزها توسط نسل های متوالی از طراحان صنعتی که اغلب در مدارس هنر و طراحی تحصیل کرده و غرق در ایده های رادیکال هستند، مورد چالش قرار گرفته است. فنآوری های جدید، مفاهیم ابتکاری طراحی و مواد مدرن را در صنعت جواهرسازی سنتی جایگزین و تغییرات جدی در این صنعت ایجاد می کنند.

تم کیهانی همیشه کنجکاوی سیری ناپذیری را بیدار می کند. این طبیعت خاص (سیارات، سیارک ها، ستاره ها، کهکشان ها، سیاهچاله ها و ماهواره ها) اغلب به عنوان مفهوم طراحی برای طراحان محصول استفاده نمی شود. علاوه بر این، اصطلاح “الهام گرفتن از طبیعت” بیشتر مربوط به طبیعت زمین محور است. به همین دلیل، رویکرد طراحی زیبایی شناختی مبتنی بر فضا یک مزیت بزرگ برای طراحان صنعتی ارائه می دهد. الهام خاص، در سطح مفهومی، می تواند منجر به فرصت های بیشتر برای موفقیت اقتصادی شود. ایده های نوآورانه و بدیع می تواند رضایت بیشتری را در مشتری ها ایجاد کند.

مقاله حاضر مجموعه ای از محصولات را در سطح مفهومی، الهام گرفته از طبیعت ارائه می دهد. مفهوم CPD پیشنهادی در مورد جواهراتی است که از فضا الهام گرفته شده است. (اشکال کهکشان، کرم چاله و نمایش گرافیکی از میدان های مغناطیسی سیاره).

طراحی انگشتر براساس تجسم کرمچاله

انگشتر، حلقه ای گرد است که معمولاً از فلزات گرانبها ساخته می شود و به عنوان یک قطعه زینتی در اطراف انگشت استفاده می شود. حلقه ها بسته به شکل، مواد یا کاربرد، انواع مختلفی دارند. برخی از این حلقه ها عملکرد نمادین مانند حلقه ازدواج دارند. در این مقاله، یک پیشنهاد حلقه بر اساس شکل یک کرم چاله ارائه می شود.

کرمچاله یک میانبر فرضی بین دو ناحیه از فضا-زمان است. یک کرمچاله سه بعدی به طور کامل تاکنون دیده نشده است و دانشمندان فقط به شواهدی از آن دست یافته اند. با این حال، یک تصور انسانی برای تجسم کرم چاله وجود دارد. محصول پیشنهادی حلقه شامل تمام این هندسه های خاص همراه با عناصر زیبایی شناختی است که مفهوم کرم چاله را تداعی می کنند (شکل زیر را مشاهده بفرمایید).

طراحی گوشواره براساس تجسم میدان مغناطیسی

طراحی گوشواره بر اساس میدان مغناطیسی زمین. گوشواره جواهری است که از طریق سوراخ کردن در لاله گوش یا قسمت خارجی دیگر گوش به گوش متصل می شود.

آنها ضروری ترین وسیله جواهرات برای هر خانمی هستند. جذابیت زیادی به ظاهر آنها می بخشند. گوشواره انواع مختلفی دارد. دسته بندی بر اساس انواع مختلف بسته شدن است.: پست ها ، قلاب ماهی ، اهرم پشت ، کلیه و حلقه. در این حالت ، گوشواره های ارائه شده از ویژگی های هندسی میدان مغناطیسی زمین الهام گرفته شده اند. زمین یک آهنربا بزرگ در نظر گرفته می شود و مقدار زیادی میدان مغناطیسی در اطراف خود ایجاد می کند. نمای میدان مغناطیسی مورد استفاده ، در یک سطح مفهومی ، براساس مشاهدات علمی واقعی است. مغناطیس کره از یک طرف برآمده و از طرف دیگر منقبض می شود. زیرا توسط باد خورشیدی در طرف رو به خورشید رانده می شود و در سایه زمین کشیده می شود. این خطوط خاص به عنوان الهام بخش اصلی برای طراحی گوشواره استفاده شده است.

طراحی گوشواره براساس شبکه کهکشانی

کهکشانها با یکدیگر تعامل دارند و از نظر جاذبه با کهکشانهای دیگر مرتبط هستند. گروه های کهکشان می توانند کوچک باشند (دو کهکشان در حال چرخش دور یکدیگر) ، یا بزرگ (خوشه ای هزاران کهکشان که برای بیش از ده میلیون سال نوری امتداد دارند). خوشه ها از دو نوع ماده اصلی تشکیل شده اند: ماده درخشان (به عنوان مثال ستاره ها ، گاز داغ) و ماده تاریک. ماده تاریک به خودی خود نمی درخشد. تنها راهی که ما از وجود آن مطلع می شویم به دلیل تأثیر گرانشی آن بر ماده درخشان است. نتیجه نهایی گوشواره دارای تمام این عناصر زیبایی شناسی خاص است که برای گروه کوچکی از دو کهکشان توصیف شده است. ویژگی های کلیدی طرح پیشنهادی بر اساس هندسه مداری بین دو کهکشان است.

مجموعه ای از طرح های مفهومی محصول بر اساس طراحی الهام گرفته از فضا ارائه شد. چارچوب CPD فرآیندی پایدار برای ارزیابی محصولات پیشنهادی فراهم می کند. به دنبال چارچوب طراحی محصول مفهومی ، طراحان صنعتی می توانند روشی ساختاری را برای ارائه ایده های جدید برای محصولاتی که قادر به موفقیت تجاری هستند و پیام های خود را به مشتریان آینده منتقل می کنند ، دنبال کنند. این ایده های طراحی مبتنی بر فضا در یک سطح مفهومی می تواند منجر به فرصت های بیشتر برای تحقیق و موفقیت اقتصادی برای صنعت جواهرات شوند.

نوشته های مرتبط