علمی

روش های مخراج کاری، از گذشته تاکنون

روش های مخراجکاری جواهرات

امروزه، مخراج کاری روش استاندارد تنظیم الماس بر روی فلز در جواهرات تعریف می شود.

Pavé ، که (pah-veh) تلفظ صحیح آن است، کلمه ای فرانسوی است که به معنی “مخراجکاری” یا سنگفرش کردن خیابان است.

دلیل مخراجکاری در جواهرات زیباتر جلوه دادن سنگ یا سنگ های قیمتی در زیور مورد نظر است. مخراجکاری باعث می شود فلز بسیار اندکی قابل مشاهده باشد (بخصوص در سبکهای خاص و ویژه از مخراجکاری).

سبک ها و انواع بیشماری از مخراجکاری وجود دارد که بسیاری از آنها به صورت تجربی به این هنر افزوده شده اند.

مخراج کاری جوشیده

در ابتدا، لازم است تفاوت بین pavé و micro pavé روشن شود. اصطلاح “micro pavé” در گذشته برای مخراجکاری سنگ های بسیار کوچک تقریباً 0.005ct  یا کوچکتر که نیاز به استفاده از میکروسکوپ دارند، استفاده می شد. با سنگهایی به این اندازه  کار به اصطلاح کثیفی تولید می شد یا انجام آن غیرممکن بود.

میکروسکوپ، سطح کار را بسیار بزرگتر نشان داده و استفاده از آن مخراجکاری را بسیار دقیق خواهد کرد. با گذشت زمان مخراجکاری با میکروسکوپ بسیار رایج شد، به طوری که در حال حاضر سنگهای بزرگ الماس را نیز با استفاده از میکروسکوپ جانمایی می کنند.

روش micro pave یا “جوشیده” روش مخراجکاری است که در آن سنگهای یک اندازه در خزینه به صورت کنار هم و با استفاده از چنگهای استاندارد سنگ تمام خزینه را پوشانده اند.

مخراج کاری کانالی

Bright Cut Pave ، سنتی ­ترین نوع مخراج­کاری در نظر گرفته می­شود زیرا یکی از قدیمی­ترین اشکال تنظیم سنگها روی جواهر است. مخراج­کاری Bright Cut گاهی اوقات “مخراج کاری کانال” نامیده می شود زیرا به نظر می رسد الماس­ها در وسط دو دیواره فلز مشابه یک کانال قرار گرفته­ اند.

فرم­های مدرن مخراج­کاری مانند برش U یا French setting به دلیل حداقل مقدار فلز که با این سبک­های مخراج­کاری قابل مشاهده است، مطرح شدند. مخراج­کاری Bright cut برعکس این سبکهای مدرن مخراجکاری قسمت کمی به سنگ اختصاص می­دهد. این دیوارها با قرار گرفتن روی کمربند (کناره های) سنگ و محافظت از سنگهای موجود در برابر آسیب های سهوی، دوام جواهرات را افزایش می­دهند.

این مخراج­کاری با انتخاب الماسهای مناسب اندازه یک سطح فلز و تقسیم سطح فلز به طور مساوی انجام می­ شود. سپس این فرآیند با استفاده از مته ­ها ادامه می یابد. فلز اطراف تخمه با کمک یک “گراور” تیز که در واقع فلز را به صورت “مهره” یا چنگ­های کوچک که سنگ را نگه می­دارند، تراش می­دهد. گوارسه ها سپس با استفاده از یک “ابزار گوارسه ای” شکل می­گیرند که کاملا چنگ یا گوارسه ها را به گلوله های نیم کره ای تبدیل می­کند. مرحله آخر شامل ایجاد دیواره­ ها با استفاده از یک ابزار تیز ساخته شده از کاربید یا فولاد سخت شده است. این دیواره ها به داخل فلز فرو می روند که باعث تقویت چنگ­ها نگهدارنده سنگ می­شود. نام Bright cut به دیواره هایی گفته می شود که با استفاده از ابزارهای “graver” تیز برش داده می شوند و دیواره های بسیار صیقلی ایجاد می کنند که یک سطح بسیار صیقلی تولید می کند. این دیوارهای “برش خورده” نور را به الماس منعکس می کنند.

مخراج کاری های مدرن

یکی از محبوب ترین فرم های مخراجکاری مدرن ، مخراجکاری u-cut است. عنوان این سبک مخراجکاری از شیارهای U شکل است که از پروفیل مخراجکاری نمایان است. مشابه سایر اشکال های مخراجکاری مدرن ، برش u دارای درصد بالایی از سنگ به فلز است که حداکثر مقدار الماس قابل مشاهده را تولید می کند که حداقل ظاهر فلز را دارد.

روشی که به صورت انحصاری در VictorCanera.com یافت می­شود ، مخراجکاری نئو فرانسوی است. این سبک از مخراجکاری ، تمایز بین مخراجکاری u و برش فرانسوی را ایجاد می کند. Neo-French بسیار شبیه مخراجکاری u-cut آغاز می شود اما در کنار دیواره های فلزی جانبی حکاکی اضافی اضافه می کند. کار اضافی شامل حکاکی فلز در زیر سنگ منفرد است که برای تقویت چنگ های نگهدارنده سنگ بسیار بیشتر عمل میکند. علاوه بر این ، Neo-French Pave زاویه پذیری “دنده ای” French Pave را از بین می برد.

نوشته های مرتبط